Schrapen met Jadesteen

Het is een eeuwenoude volkstherapie uit China, die daar nog steeds wordt gebruikt voor allerlei kwaaltjes een aandoeningen. In Nederland is guasha vrijwel onbekend. Drs. MeiMei Yu (40) is de eerste guashatherapeute in ons land. In Amsterdam past zij in haar praktijk de therapie toe en laat zij zien dat er met behulp van kruidenolie en een steen van jade heel goede resultaten kunnen worden geboekt.

MeiMei kwam twaalf jaar geleden voor het eerst naar Nederland, als uitwisselingsstudente. Hier ontmoette ze haar man, natuurgeneeskundig arts Han Stiekema, met wie ze later het MeiHan Institute of Chinese Guasha Therapy oprichtte. In 1997 ging ze terug naar haar geboorteland om een opleiding te volgen tot guashatherapeute. De therapie wordt daar al duizenden jaren toegepast. Zo'n tien jaar geleden echter werd de guashatherapie opnieuw populair en onderging deze een vernieuwing. MeiMei was op dat moment al bezig met acupunctuur en Chinese natuurgeneeskunde, maar omdat ook guasha een therapie is waarmee snel resultaten kunnen worden geboekt, besloot ze ook deze behandelmethode te gaan toepassen in haar praktijk in Nederland.

Jadesteen en buffelhoorn

"Guasha is een zeer unieke en oude therapie uit China, waarbij een jadesteen langs het lichaam wordt gestreken om blokkades te zoeken en weg te halen," vertelt MeiMei. "Het woord bestaat uit twee delen. 'Gua' betekent 'schrapen' en 'sha' slaat op "ophopingen". Opgehoopte afvalstoffen worden met de jadesteen uit het lichaam verwijderd. Tijdens een behandeling worden tevens de organen en de bloedsomloop gestimuleerd en de weerstand van het lichaam wordt verbeterd. Daarbij wordt ook het lymfesysteem gestimuleerd en er komt meer zuurstof in het lichaam. De methode vervangt zowel acupunctuur, de traditionele Chinese massage, bindweefselmassage en vele andere Oosterse therapieën en zorgt daarom voor een snel resultaat". Als voorbeeld voor de verbetering van de weerstand noemt MeiMei een patiënt die al zijn hele leven elke winter verkouden was. Toen hij bij de Chinese therapeute in de praktijk kwam, had hij al van alles geprobeerd, maar na enkele guashabehandelingen stopte de verkoudheid.

Omdat door deze unieke behandelmethode de weerstand van het lichaam wordt verbeterd en het lichaam beter gaat ademen, krijgt men ook veel meer energie.
De steen die bij guasha wordt gebruikt wordt een schraper of 'bao yü' genoemd. Deze steen is meestal van jade, een edelsteen die in China al eeuwen lang staat voor innerlijke rust, energie en zelfgenezing. Naast jade is de hoorn van een buffel een veelgebruikt materiaal voor schraapstenen.
Vroeger maakte men op het Chinese platteland ook wel zelf schrapers van hout of metaal, maar volgens MeiMei zijn deze materialen geen goede geleiders van energie en daardoor niet geschikt voor guasha.

Een schraper of 'bao yü'

Pijnloos

Omdat guasha het Chinese woord is voor schrapen, is het mogelijk dat men denkt dat het gaat om een pijnlijke behandeling. Het tegendeel is echter waar; de therapie is nagenoeg pijnloos. "De patiënten worden eerst ingesmeerd met een Chinese kruidenolie, zodat de huid niet kapot kan gaan", legt MeiMei uit. "Pas daarna ga ik met de jadesteen over het lichaam om blokkades op te sporen". Deze groen steen is in een speciale vorm geslepen en kan op alle delen van het lichaam worden gebruikt. De recht geslepen kant wordt gebruikt voor bijvoorbeeld de rug en de andere kant, die hol is geslepen, wordt onder andere gebruikt voor de armen en benen. De onderkant van de schraapsteen heeft de vorm van twee tanden en wordt gebruikt voor het hoofd en voor kleine lichaamsdelen, zoals de vingers en de neus.

MeiMei: "Tijdens het schrapen wordt het betreffende lichaamsdeel op sommige plaatsen erg rood. Deze rode plekken zijn te vergelijken met bloeduitstortingen en houden in dat daar zich blokkades hebben gevormd. Bij guasha wordt voornamelijk de rug behandeld, omdat bepaalde plekken daar corresponderen met de organen. Als ik, bijvoorbeeld, de rug van mensen behandel, die hartklachten hebben, dan wordt deze rood op de plek waar het hart zich bevindt. Mensen met nekpijn krijgen een rode nek, wanneer ik daar met de steen overheen ga".

Drs. MeiMei Yu bezig met een behandeling

Rode plekken

Afhankelijk van de ernst van de aandoening, wordt het rode deel van het lichaam donkerder. MeiMei vertelt over een patiënt met Repetitive Strain Injury (RSI), oftewel een muisarm. "Zijn arm werd tijdens de behandeling steeds roder en werd op een gegeven moment zelfs blauw. Daaraan zag ik dat hij heel veel pijn had, maar ook dat de klachten goed konden worden verholpen. Na één behandeling kon de patiënt zijn arm al veel beter bewegen en na enkele bezoeken aan mijn praktijk was de RSI helemaal over".

De rode plekken die in de huid verschijnen, verdwijnen na twee tot zeven dagen. Hoe lang het precies duurt, hangt af van de gezondheidstoestand van het lichaam. Gezonde mensen hebben twee tot drie dagen nodig en bij minder gezonde en oudere mensen duurt het maximaal zeven dagen voor het lichaam weer zijn normale kleur heeft.

Mensen die vaker worden behandeld door middel van guasha krijgen steeds minder rode plekken, wat dus betekent dat het lichaam steeds gezonder wordt. "Er zijn twee soorten mensen die helemaal geen roodheid vertonen na een guasha-behandeling", vertelt MeiMei. "Dat zijn hele gezonde mensen, zoals professionele topsporters, of juist personen die heel ernstig ziek zijn. Zo heb ik een paar keer gehad dat er een patiënt ernstige klachten vertoonde, maar tijdens de behandeling hun normale lichaamskleur behielden. Deze mensen heb ik geadviseerd zich te laten onderzoeken en later bleek dat ze kanker hadden".

Vierhonderd kwalen

Guasha kan worden toegepast bij meer dan vierhonderd kwalen, die zijn onderverdeeld in drie groepen. Onder de eerste groep vallen de lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, RSI en rugklachten. De tweede groep omvat welvaartziekten. Hierbij horen onder andere suikerziekte, hoge bloeddruk, stress en een te hoog cholesterolgehalte. Onder de derde groep vallen de preventieve behandelingen, het voorkomen van blokkades. Ook de vergroting van energie valt onder de derde groep. Naast lichamelijke klachten kunnen met guasha ook emotionele ongemakken worden verholpen. De Chinese jadesteen wordt al duizenden jaren lang gebruikt om innerlijke rust te creëren en de eigen genezende kracht te versterken. Het is dan ook niet vreemd dat vele patiënten met stress of zelfs een 'burnout' door middel van deze therapie kunnen worden geholpen. "In China gelooft men dat er altijd een verbinding is tussen lichamelijke en psychische klachten", vertelt MeiMei. "Het verhelpen van fysieke pijn is dus meestal niet voldoende; er zit een emotionele blokkade aan vast die moet worden verwijderd. Guasha werkt op beide gebieden".

Een guashabehandeling duurt ongeveer een half uur tot veertig minuten. De eerste keer wordt voorafgegaan met een inleidend gesprek, waarin de klachten van de patiënt worde besproken en uitgelegd hoe de methode werkt. Soms worden er ook aanvullende adviezen gegeven, zoals een dieet, stressbehandeling of ontgifting. Per aandoening verschilt het hoe vaak de patiënt terug dient te komen. "Soms kan een klacht na een bezoek over zijn, maar het kan ook zijn dat men meerdere keren moet worden behandeld", legt MeiMei uit. "Dit ligt niet alleen aan de ernst van de klacht. Soms heeft een mens zoveel geprobeerd om beter te worden dat hij of zij te lang met een bepaalde kwaal heeft rondgelopen en dan duurt het wat langer om te genezen. Het gemiddeld aantal behandelingen is vier, maar chronische aandoeningen hebben gewoonlijk meer behandelingen nodig".

Opleiding

MeiMei en haar man zijn erg enthousiast over Guasha en willen de Chinese volkstherapie graag in Europa onder de aandacht brengen.
Zo'n vier jaar geleden was MeiMei nog de enige guashatherapeute in Nederland, maar sinds kort geeft ze ook les in de eeuwenoude behandelwijze. De opleiding bestaat uit een basiscursus en een opvolgende cursus voor gevorderden en na de afronding ervan kunnen de cursisten lid worden van het Internationale Guasha Netwerk, dat reducties geeft op aanvullende cursussen, de kruidenolie en jadestenen. "Ik heb nu al studenten die zijn begonnen met het opstarten van een eigen praktijk", vertelt MeiMei trots.

Eigen ervaring

Nadat ik gehoord had hoe de guashatherapie ongeveer werkt, nam mijn nieuwsgierigheid toe. "Het betekent zoveel als schrapen", was mij verteld. Maar hoe kan dat nou pijnloos zijn?

Benieuwd ga ik in de praktijk van MeiMei op een kruk zitten, die naast de behandeltafel staat. Allereerst vraagt ze me of ik ergens specifiek last van heb en ik vertel haar dat ik soms last heb van mijn linkerschouder en nek. Dit deel van mijn lichaam zal ze extra aandacht schenken.
Om mijn huid te beschermen smeert ze wat van de kruidenolie op mijn rug en dan begint ze te 'schrapen' met de speciale jadesteen. Dat valt best mee... het doet geen pijn en het geeft zelfs een heel ontspannen gevoel. MeiMei heeft me gevraagd om aan te geven wanneer het pijn gaat doen. Op sommige plekken voelt het inderdaad een beetje pijnlijk aan. Wanneer ik dat zeg, gaat MeiMei simpelweg wat minder hard met de steen over mijn lichaam en wordt de pijn minder. Dit zijn de plekken waar zich blokkades bevinden, laat ze mij weten. En wanneer ze klaar is met de behandeling van mijn rug, zie ik inderdaad dat het daar waar ik klachten heb, roder is dan op andere plaatsen van mijn lichaam.

Op mijn gezicht en mijn hoofd gebruikt ze geen kruidenolie, maar gaat ze heel zachtjes met de steen over mijn huid. Ook dit voelt zeer ontspannen. In China wordt deze methode eveneens gebruikt in schoonheidssalons, omdat het erg goed is voor de huid. Als MeiMei met de steen over mijn hoofdhuid gaat, vertelt ze me dat de kwaliteit van mijn haar hierdoor zal verbeteren en ik minder snel grijs haar zal krijgen.
Na de guashabehandeling voel ik me meer ontspannen en lijkt het alsof mijn schouder- en nekklachten meteen al minder zijn geworden. Mijn rug is aardig rood, maar volgens MeiMei valt dit mee bij mij. De meeste mensen die voor de eerste keer de therapie ondergaan, hebben veel meer donkere plekken, zegt ze.
Na zo'n twee en een halve dag zijn de rode plekken ook weer helemaal verdwenen.

Tekst en foto's: Layla Pansier